Czy czytanie książeczek już od najmłodszych lat jest ważne dla rozwoju latorośli?

Sukces jednostek i społeczeństw zależy od ich mądrości. Kluczem do wiedzy nieustająco jest czytanie. Mnóstwo osób, choć umie czytać, nie czyta. Dlaczego? Ponieważ nawyk i potrzeba lektury muszą powstać w dzieciństwie. Wspólne czytanie jest elementem mądrego kontaktu z pociechą i wspaniałą strategią wychowawczą.
dziecko z maskotką
Napisał: Jillian
Na podstawie: http://www.flickr.com
Współczesny świat jest dla dziecka często ciężki i nieprzyjazny. Pośpiech i stres, brak czasu dla dziecka, ignorowanie jego potrzeb psychicznych, nadmiar mediów elektronicznych powodują, że coraz więcej dzieci ma trudności emocjonalne i coraz gorzej zna język. Dziecko, które nie pojmuje języka i ma znikomy zasób wyrazów nie jest w stanie samodzielnie czytać, ponieważ jest to dla niego za trudne i zbyt nudne, przeważnie w dobie atrakcyjnej i nie wymagającej wysiłku telewizji. Mowa jest przy tym narzędziem myślenia, także matematycznego. W taki sposób koło się zamyka - słabo czytające dzieci coraz mniej czytają i jeszcze gorzej się uczą. Co piąty polski nastolatek - jest funkcjonalnym analfabetą.

Naukowcy i praktycy zgodnie twierdzą, że czytanie dziecku na głos uczy je języka i myślenia, rozwija pamięć i wyobraźnię, daje wiedzę i wzorce prawidłowych zachowań, pogłębia samo uznanie. Czytanie noworodkowi stymuluje jego umysł i buduje skojarzenie czytania z przyjemnością, czytanie na głos kilkulatkowi pozwala mu zrozumieć siebie i świat, wspólne czytanie z nastolatkiem pozwala zachować lub zbudować więź i pomaga mu w pokonaniu ogromu kwestii czasu dorastania. Także dzieci niepełnosprawne dzięki głośnemu czytaniu znacznie lepiej się rozwijają. Czytanie uczy dzieci rozróżniania dobra od zła i zachęca do namysłu nad konsekwencjami własnych słów i uczynków. Jest to szczególnie ważne w dzisiejszym świecie, zawojowanym przez agresywne wzorce masowej kultury i pogoń za bogactwem. Czy ważne jest, co czytamy pociechom? Tak, bo przy asyście książek „wyposażamy” ich umysły i serca – wpływamy na ich język i wiedzę, postrzeganie świata, rozwój zainteresowań, postawy i system wartości. Dlatego postarajmy się, aby w pokoju naszego dziecka (przykładowe propozycje: ) nie zabrakło półki na książki.



Przede wszystkim zwróćmy baczność, czy książka dla dziecka dobrana jest do wieku, stopnia dojrzałości emocjonalnej i wrażliwości potomka. Nie wzbudzajmy w dzieciach strachu i napięć. Równocześnie pamiętajmy, że kiedy czytamy dziecku i odpowiadamy na jego zapytania, może pojąć ono teksty „dojrzalsze”, skierowane dla dzieci starszych nawet o dwa, trzy lata. I jeszcze jedno, poznajmy się z książką przed podarowaniem jej maluchowi. Starajmy się też kierować zasadą uczenia również podczas wyboru zabawek dla naszej pociechy - przykładowo - zabawki dla niemowląt.

Opublikowany przez Administrator w dniu 2014-11-21 08:11:28
Tagi: dziecko, książka, dla dziecka